Sorg kan i udgangspunktet ikke behandles eller trøstes væk. Der er hverken nogen nem opskrift på et godt sorgforløb eller nogen umiddelbar mulighed for at helbrede sorgen over at have mistet et barn. Tabet og sorgen er blevet et vilkår i det forandrede liv.

I den tilpasningsproces, som sorgen er, er der forskellige ting man kan gøre for at passe på sig selv. En del oplever, at det er sværere at mærke sine basale behov, specielt i den umiddelbare tid efter at have mistet. Nedenfor kan du se en kort liste over ting, som du kan gøre for at passe på dig selv i sorgen:

  • Vær opmærksom på at få opfyldt dine basale behov. Hvis du sørger for at få spist og sovet regelmæssigt, vil du også have mere overskud, både fysisk og mentalt.
  • Giv udtryk for dine følelser, både over for dig selv og over for dine nærmeste.
  • Det kan virke beroligende at skabe nogle ritualer, og brug de minder I har om jeres barn. At tænde et lys eller at se på et billede giver for mange en følelse af ro.
  • Hvis du kan lide at skrive kan det være en god måde at få tankerne i ro. En del skriver dagbog, men det behøver ikke at være så systematisk.
  • Let motion kan hjælpe med at flytte tankerne fra det, der er svært. En gåtur kan give mere energi til dagen, og gøre det lettere at falde i søvn om aftenen.
  • Undersøg hvad andre i en lignende situation har gjort og tænkt; f.eks. ved at læse Landsforeningen Spædbarnsdøds materialer.
  • Tal med fagpersoner, der ved noget om sorg, det kan være en støtte i sorgen, at have et “rum” med en terapeut, der kun er dit, og hvor du kan dele tanker, bekymringer, sorgen mm.
  • Gør ting du slapper af med, og som du ved er gode for dig.

Sådan kontakter du os


Ring på: 39 61 24 51 eller Skriv en mail: forening@spaedbarnsdoed.dk

Telefonerne er åbne på hverdage mellem kl. 9.00 - 14.00 og mails besvares alle hverdage.

Landsforeningen Spædbarnsdød er for alle, der mister et lille barn
– på et hvilket som helst tidspunkt i graviditeten, under fødslen eller i barnets første leveår.